Re-integratietraject? Wees als werkgever betrokken, maar blijf uit de stoel van de bedrijfsarts

Laatst vertelde een werkgever mij dat een medewerker volgens hem geen re-integratiemogelijkheden meer heeft. Met deze opmerking kroop hij in de stoel van de bedrijfsarts, terwijl je zo’n oordeel als werkgever niet mag vellen. Alleen de bedrijfsarts zelf mag en kan vaststellen of de werknemer kansen voor re-integreren heeft. Wat de werknemer wel mag (en zelfs moet) doen? Meedenken, betrokken zijn. Is er binnen jouw bedrijf sprake van een verzuimtraject of wil je dit in de toekomst zo sterk mogelijk aanpakken? Dan kan een casemanager je op verschillende vlakken ondersteunen. Zo voorkom je gedoe, weet je zeker dat je je aan de regels houdt én krijgen beide partijen – werkgever en werknemer – de steun die nodig én verplicht is. 

Welke keuzes mag je als werknemer niet maken?

Geen slecht woord over de werkgever in bovenstaand scenario trouwens. Ik kan me voorstellen dat als je niet op de hoogte bent van regels en wetten, dat je denkt dat zo’n keuze bij jou ligt. Ik vind het zelfs heel mooi om te zien dat een werkgever betrokken is bij de situatie van de werknemer. Dat deze luistert, meedenkt, invoelt en meebeweegt waar mogelijk. Toch, hoe goed de intentie ook is, het is niet het handigst om dat zelfstandig te doen. Een werkgever mag wettelijk gezien namelijk bepaalde keuzes niet maken. Welke zaken jij als werkgever niet mag oppakken, maar een bedrijfsarts wel? 

  • Het beoordelen van medische informatie 
  • Bepalen of iemand (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt is
  • Adviseren over re-integratiemogelijkheden
  • Besluiten wat de werknemer wel én niet kan doen

Ook: de bedrijfsarts kent alle medische verplichtingen

Is de verwachting dat het verzuim van een werknemer wat langer gaat duren? Dan is mijn advies altijd om een consult bij de bedrijfsarts in te plannen. Dit om te voorkomen dat je tegen wetten en plichten in beweegt en daarmee sancties uitlokt. Dit consult is prettig voor het medische aspect (wat is op dit moment het beste voor de werknemer?), het daaruit voortvloeiende advies en natuurlijk: het advies aan jou als werkgever. Op deze manier voldoe je aan de wetgeving en weet je zeker dat beide partijen de steun krijgen die nodig én verplicht is. Zo wordt er bij re-integratietrajecten altijd gehandeld vanuit de Wet Poortwachter. Hierin staan kort gezegd de stappen die de werkgever en werknemer moeten volgen bij ziekte en verzuim, met als doel om langdurige uitval en instroom in de WIA (Wet Werk en Inkomen) te beperken. Om een paar voorbeelden te noemen: na zes weken moet er een probleemanalyse zijn opgesteld, na acht weken een compleet Plan van Aanpak en als werkgever ben je ook verplicht om een re-integratieverslag op te stellen.

Veiligheid voor de werknemer, steunpilaar voor de werkgever

Een fijne bijkomstigheid van zo’n externe schakel is dat de werknemer zich (extra) vrij voelt om zijn/haar verhaal te delen. De bedrijfsarts staat los van de vaak emotioneel beladen situatie, oordeelt niet en geeft de garantie dat alles wat verteld wordt, veilig is. Wat je in de praktijk vaak ziet bij verzuimtrajecten is dat de werknemer zich stilhoudt, bepaalde dingen niet durft te delen of gevoelens van schaamte/wrok tegenover de werkgever heeft. Deze kan zich niet gehoord of gezien voelen in de situatie, waardoor eerlijke gesprekken niet gevoerd kunnen worden. Het bieden van zo’n veilige omgeving kan het verschil maken in het ontdekken van een passende oplossing – en daarmee een zo soepel mogelijk lopende re-integratie opleveren. Kijken we naar jou als werkgever, dan biedt zo’n externe schakel niet alleen helderheid in wetten en plichten, maar ook steun. Je krijgt hulp en advies over hoe je de re-integratie het slimste kan aanpakken, hoe je de werknemer het beste kan benaderen en wat je vooral wel en niet moet doen. 

Verzuimtrajecten uitbesteden? Schakel een casemanager in

Hoe je het ook wendt of keert, als werkgever moet je betrokken zijn bij het verzuimtraject van je werknemers. Dat betekent dat je adviezen bespreekt en aanneemt van de bedrijfsarts, een Plan van Aanpak opstelt, het proces bewaakt, gesprekken voert, re-integratieverslagen schrijft en actief meewerkt in het proces. Doe je dit niet, dan kan dat financiële gevolgen hebben. Voor veel werkgevers vreten dit soort verzuimtrajecten veel tijd en energie. Het komt bovenop de taken die al lopen. In dat geval kan je leunen op een externe casemanager. Deze professional is het aanspreekpunt tussen de werknemer, werkgever en het UWV – en zal dus ook schakelen met de bedrijfsarts. Kort en krachtig kun je stellen dat deze alle taken van de werkgever overneemt, maar hem/haar wel op de hoogte houdt over/betrekt bij de lopende processen. In het kort wat de casemanager doet:

  • Het maken van een helder Plan van Aanpak
  • De stappen en regels uit de Wet Poortwachter bewaken
  • Contacten onderhouden met alle betrokken partijen (van werknemer tot bedrijfsarts)
  • Re-integratietraject bewaken
  • Voortgangs- en evaluatiegesprekken voeren 
  • Subsidiemogelijkheden bekijken
  • De kosten regelen met de verzekeraar(s)

Extra fijn in complexe casussen: van conflicten tot terugval

Het is fijn als je kan leunen op een casemanager. Het geeft je rust, tijd en het vertrouwen dat de situatie goed wordt aangepakt. Zo’n steunpilaar is éxtra fijn als je te maken hebt met een meer complexe casus. Zo’n lastige situatie kan bijvoorbeeld zijn als er verschillende meningen zijn over belastbaarheid, als de werkgever twijfelt aan ziekte, als de werknemer onduidelijke/langdurige klachten heeft, als de ziekmelding samenhangt met een conflict op de werkvloer of als een re-integratietraject mislukt (terugkerende terugval). Ook kan je te maken hebben met een werknemer die niet mee wil werken aan een re-integratietraject of kan je het als werkgever niet eens zijn met de bedrijfsarts. In dit soort situaties ontstaat wrijving, waardoor het proces belemmerd kan worden. Door samen te werken met een casemanager, verminder je de kans op escalatie, zorg je voor duidelijkheid voor beide partijen en is de kans op een prettige sfeer en arbeidsrelatie groter.

Externe kracht: emoties wel zien, maar niét laten sturen

Verzuimtrajecten komen met emoties en gevoelens. Soms alleen aan de kant van de werknemer, soms aan beide kanten. Je ontkomt er niet aan, we zijn allemaal mensen. Belangrijk is dat de gevoelens en emoties gezien en gehoord worden, maar dat keuzes vanuit praktisch oogpunt gemaakt worden. Dit kan lastig zijn, omdat je als werknemer en werkgever vaak ongewild dieper in een situatie zit, dan wenselijk is. Als casemanager werk ik menselijk, maar praktisch. Ik ben niet alleen op de hoogte van de wet- en regelgeving, ook zie ik snel welke stappen er nodig zijn, ben ik duidelijk en helder in mijn communicatie, heb ik oog voor beide partijen en durf ik knopen door te hakken. Keuzes die voor een werknemer vaak lastig zijn – voor een casemanager een gebruikelijke gang van zaken. Het doel is altijd om het verzuimtrajecten zo soepel mogelijk te laten verlopen, zodat de werkgever zo min mogelijk kosten maakt en de werknemer zich zo prettig mogelijk voelt. Een lastig spanningsveld als je er middenin staat, een logische als je dit objectief bekijkt. Precies, als casemanager dus. 🙂

Casemanager inschakelen? Ik het werk, jij de voordelen

  • Ziekteverzuim kan worden afgeremd
  • Werktevredenheid stijgt, omdat werknemers zien gehoord voelen
  • Zo min mogelijk gedoe tijdens een re-integratietraject
  • Een werksfeer die (nieuwe) collega’s aantrekt, niet afstoot
  • Conflicten dalen, productiviteit stijgt
  • Werknemers worden duurzamer inzetbaar
  • Je geldstroom wordt efficiënter, de kosten daarmee lager

Samen staan we sterker. Zullen we kennismaken?

Het navolgen van de adviezen van de bedrijfsarts is verplicht, de keuze voor een casemanager is vrij. Voelt het voor jou als de juiste keuze, omdat je geen tijd hebt, de kennis mist of er sprake is van conflicten? weet dan dat je het nooit alleen hoeft te doen. Als verzuimcoach en casemanager heb ik al meer dan vijfentwintig bedrijven mogen helpen bij het winstgevend vooruit bewegen. Iets wat ik met veel passie doe, en waar bedrijven nog steeds de duurzame vruchten van plukken. In productiviteit, werksfeer en verzuimcijfers. Nieuwsgierig wat ik voor jou kan betekenen, sparren over de mogelijkheden of simpelweg even kennismaken om te ervaren of we een match zijn? Leuk om een kop koffie of thee met elkaar te doen.