Menselijkheid in een zakelijke wereld

Van luisteren tot vertrouwen: waarom de zakelijke wereld menselijkheid nodig heeft

Waar mensen zijn, is… menselijkheid nodig. Klinkt logisch, niet? Toch zien we in de praktijk dat juist dié touch in te lage mate aanwezig is. Te weinig luisteren naar de werknemer, te veel sturen vanuit de top. Lekker full focus de micromanager uithangen, terwijl een deel van de werknemers hierdoor juist productiviteit verliest. Als werkgever wil je je doelstellingen behalen – en dat gaat het snelst én fijnst met werknemers die in hun kracht staan. Dat betekent: weten wie je tegenover je hebt – en bespreken welke werkwijze het beste in hem/haar (en dus het bedrijf) naar boven haalt. Waar dat begint? Bij luisteren, interactie aangaan en vertrouwen geven.

Een menselijk bedrijf = een winstgevend bedrijf

Picture it: een bedrijf waarin mensen zich veilig voelen. Gehoord en gezien. Een plek waar op een fijne manier wordt (samen)gewerkt, waar een positieve vibe hangt en waar doelstelling bijna altijd behaald worden. De prestaties zijn bovengemiddeld hoog, het verzuim ligt bovengemiddeld laag, de creativiteit stroomt en het werkgeluk? Dat zit wel snor. Sterker nog: mensen werken hier over het algemeen meer dan tien jaar, omdat ze het zo goed naar hun zin hebben. Ze worden persoonlijk behandeld, krijgen vertrouwen in wat ze doen en werken op een manier die bij hen én het bedrijf past. Tuurlijk: er is wel eens een onenigheidje – en ook klinkt er écht wel eens een zucht (mensen, hè ;-)). Toch, als je kijkt naar de algemene stand van zaken, zijn niet alleen de werknemers blij, maar ook het bedrijf. Allebei groeien ze – en dat op een duurzame manier. Over welk bedrijf ik het heb? Over dat van jóu – áls je die menselijkheid durft aan te brengen. Een manier van werken die verder gaat dan KPI’s behalen en acht uur per dag knallen. Het legt de focus op het beste uit je mensen halen – om zo het beste uit je bedrijf te halen. Vertrouwen geven dus. De meest onderscheidende factor op de werkvloer, aldus onderzoek van Great Place To Work.

9-5 cultuur, kantoortuinen en ‘urentellers’

Die menselijkheid kan je vertalen naar een cultuur waarin psychologische en fysieke vrijheid wordt gevoeld. Dat mensen zich vrij voelen om hun ideeën, zorgen en fouten te delen, maar ook op een persoonlijke manier behandeld worden. Neem een negen-tot-vijf cultuur bijvoorbeeld. Heel leuk dat dit ‘ooit’ in het leven is geroepen: maar in hoeverre werkt dit voor ál jouw werknemers? Wie zegt dat collega A niet een stuk meer werk verricht voor acht uur ’s ochtends – of misschien wel na zes uur ‘s avonds? En leuk, zo’n verplichte aanwezigheid in die kantoortuin – inclusief strakke ‘urenteller’. Maar wie zegt dat ál jouw werknemers lekker gaan op deze manier van werken? Het meest productieve uit zichzelf halen? Het komt allemaal op één ding neer: we zijn allemaal uniek – en zo willen we ook behandeld worden. Niet alleen beter voor hen (waardering), ook voor het bedrijf (productiviteit). Vraag jezelf eens af: zijn de regels die we nu hebben hinderlijk of helpend? Is er winst te behalen?

Persoonlijk werkinkijkje: een te zakelijke aanpak

Heb je een organisatiecultuur waarin vertrouwen gevoeld wordt, dan krijgen productiviteit, innovatie, samenwerking én werkgeluk een boost. Dat bewijst Great Place To Work, maar blijkt ook uit een publicatie van de Harvard Business Review (vertrouwen > betere prestaties) en uit een rapport van onderzoeksbureau Gallup (vertrouwen > hogere betrokkenheid). Het is niet voor niets dat werkgevers mij vaak op dit punt binnen het bedrijf inschakelen. Omdat er winst te behalen is – op menselijk en zakelijk niveau. Zo zie ik vaker dat mensen massaal de bedrijfsdeuren uitrennen, omdat er continu op targets en KPI’s gestuurd wordt, zonder te luisteren naar de mensen. Maar ook: extreme micromanaging, weinig waardering (salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden) en een te harde focus op output. Zeker, in- en output zijn belangrijk, maar vallen of staan met de mensen die het werk uitvoeren. Voelen zij zich gewaardeerd, dan betaalt zich dat uit in de resultaten. Win-win.

Wat er mist? oprechte interactie, vertrouwen, verbinding

In bovenstaande situaties is het duidelijk dat er oprechte aandacht mist. Menselijkheid. Concreet kun je dat onderscheiden in luisteren en interactie aangaan, vertrouwen opbouwen en verbinding leggen. Een proces waarbij je inzoomt op al jouw werknemers, om zo het beste in elk van hen (= je bedrijf) naar boven te halen. Hoe dat eruit ziet? Lees mee.

  • Luisteren & interactie aangaan
    Luister naar elke werknemer apart. Waar loopt deze tegenaan, wat werkt ‘m tegen, wat zet hem juist in zijn kracht? Als jij weet wat er speelt/wat werkt, kan je hierop inspelen (waardering + efficiëntie). Vergeet ook de spontane interactiemomentjes niet, zoals bevestigend oogcontact of een vriendelijke groet. Het zijn de geplande én niet-geplande momenten die het oprecht maken.
  • Vertrouwen opbouwen
    Waar geluisterd en besproken wordt, is ruimte voor vertrouwen. De kernelementen? Geloofwaardigheid, respect en eerlijkheid. Een veilige omgeving waar werknemers in jou geloven, waar ze de ervaring hebben dat ze gezien worden en waar ze gelijkwaardig en gerechtvaardigd behandeld worden. Een continu lopend proces, waar – elke dag weer – aan gewerkt moet worden.
  • Menselijke verbinding creëren
    Is er vertrouwen, dan volgt er verbinding met jou als leidinggevende. Nee, dat betekent niet dat je een vriendschap hoeft te hebben, wel dat je op elkaar kan bouwen en vertrouwen binnen de kaders van het bedrijf. Dat de werknemer de omgeving en relatie als prettig ervaart – en dat jij als werkgever kan vertrouwen op de inzet die nodig is.

Zij het vertrouwen, jij de resultaten

Lukt het je om je werknemers écht te zien – en buiten de vastgeroeste kaders te denken? Dan investeer je in een menselijk en duurzaam bedrijf. Je bouwt aan een omgeving waar mensen zich veilig en gehoord voelen. Een plek waar fouten gemaakt mogen worden, kansen aangepakt worden en betrokkenheid de rode draad vormt. Mooie resultaten voor hen, mooie resultaten voor jou:

  • De productiviteit neemt toe
  • Het werk wat geleverd wordt is sterker
  • Creativiteit wordt meer gevoeld en ingezet
  • Teamwork wordt gestimuleerd
  • De communicatie wordt krachtiger
  • Het gevoel van ‘we doen het samen!’ groeit
  • Je werknemers worden duurzamer inzetbaar
  • Verzuim krijgt kans om te dalen

Menselijkheid aanbrengen in je bedrijf? Start vandaag!

 

  • Kijk per persoon wat nodig is (en durf af te wijken van regels)
    Niemand is hetzelfde, de ideale aanpak dus ook niet. Durf af te wijken van generieke bedrijfsregels en werk aan een bedrijfscultuur waarin iedereen in zijn kracht staat. 
  • Luister oprecht en sta open voor input
    Om die bedrijfscultuur te creëren, is interactie nodig. Luister, ga het gesprek aan en sta open voor input. Een proces van geven en nemen, waarin je elkaar vindt. 
  • Geef passende psychologische/fysieke vrijheid
    Van interactie naar kennis. Wat is nodig om diegene in zijn/haar kracht te zetten? Een extra dag thuiswerken wellicht? Of meer persoonlijke begeleiding op kantoor?
  • Faciliteren in plaats van controleren
    Juiste manier gevonden? Maak voelbaar dat je er vertrouwen in hebt. Controleer niet alles tot in den treure, maar ondersteun in het zo goed en prettig mogelijk werken.
  • Erken en waardeer prestatiesFouten mogen aangestipt worden, maar vergeet het erkennen en waarderen van goede prestaties niet. Spreek het uit, laat het zien, maak het voelbaar. Beloon.

Werken de regels écht - of ontbreekt het vertrouwen?

Om nog even terug te komen op die negen-tot-vijf cultuur en die verplichte aanwezigheid in kantoortuinen. Nee, dit is niet verkeerd. Voor de ene werknemer zal het goed werken, voor de andere werknemer een stuk minder. Het gaat erom dat veel bedrijven niet vasthouden aan deze regels omdat het werkt, maar omdat het onderliggende vertrouwen ontbreekt. Ze zijn bijvoorbeeld bang dat er thuis minder hard gewerkt wordt – en vinden het missen van controle lastig. Toch zie ik in mijn werk óók dat het ‘t waard is om hier eens kritisch naar te kijken. Welke regels binnen het bedrijf halen nou écht het beste in je werknemers (en dus het bedrijf) naar boven? Is voor werknemer A niet een andere manier van werken nodig dan voor werknemer B? En wat is er nodig om de collega tegenover je het beste te ondersteunen? Een andere manier van kijken dus, waarin je werknemers niet alleen uitvoerend zijn, maar mede-bepalend voor de koers. De winstgevende koers.

Conclusie? Menselijkheid brengt je mensen én bedrijf vooruit

Bovenstaande vragen kunnen complexe vraagstukken zijn, omdat de cultuur van een bedrijf vaak ingeburgerd is. Toch zeg ik uit ervaring: aan het einde van de streep gaan zowel de werknemer als werknemer erop vooruit. Je hebt alleen het lef, de wil, de aandacht en het geduld nodig om anders te durven denken en doen. Het geven van persoonlijke aandacht aan al je werknemers – en hier ook nog wat mee doen? Het kan als ‘veel op je bord’ voelen. Gelukkig hoef je dat niet alleen te doen – en kan je altijd leunen op een externe professional. Iemand die jou hierin adviseert én ontzorgt, zodat we met elkaar richting die menselijke koers bewegen. Op een manier die voor jou én je werknemers passend voelt. Wat zeg je ervan: ben jij klaar voor menselijke en zakelijke groei? Ik zeg: laten we kennismaken.